مراسم احیای نیمه شعبان
این برنامه با مدیریت بنیاد مهدویت کرج برگزار میشه . سخنران از قم تشریف میارن که بسیار مورد تایید بنیاد هستن . ویژه برنامه کودکان از ساعت نه شب شروع میشه .
این برنامه با مدیریت بنیاد مهدویت کرج برگزار میشه . سخنران از قم تشریف میارن که بسیار مورد تایید بنیاد هستن . ویژه برنامه کودکان از ساعت نه شب شروع میشه .
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن نیمهی شعبان، سالروز ولادت حضرت ولیعصر (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)، گزیدهای از بیانات حضرت آیتالله خامنهای را دربارهی «انتظار فرج» و «وظیفهی منتظران» منتشر میکند.
* این، آینده قطعی شماست
ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهی، با کمکهای معنوی غیبی و با ادعیهی زاکیه و هدایتهای معنوی ولیاللهالاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ با عظمت تمدن اسلامی را برافراشته نماید. این، آیندهی قطعی شماست. جوانان، خودشان را برای این حرکت عظیم آماده کنند. نیروهای مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند.
بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانوادههای شهدا ۱۳۷۶/۰۵/۲۹
* امروز باید در جهت حکومت امام زمان(ع) کار و تلاش کنیم
ما که منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتی که حکومت امام زمان(علیه الاف التحیة و الثناء و عجلالله تعالی فرجه) تشکیل خواهد شد، زندگی امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم. البته، ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم آن گونه بنایی را که اولیای الهی ساختند یا خواهند ساخت، بنا کنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و کار کنیم.
مظهر عدل پروردگار، امام زمان(عج) است و میدانیم که بزرگترین خصوصیت امام زمان(علیهالصلاةوالسلام) - که در دعاها و زیارات و روایات آمده است - عدالت میباشد: «یملأ الله به الارض قسطا و عدلا».
رابطهی قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان(عج) یک امر مستحسن، بلکه لازم و دارای آثاری است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه میدارد.
بیانات در دیدار مسئولان و اقشار مختلف مردم ۱۳۶۸/۱۲/۲۲
* قبل از فرج، آسایش و راحتطلبی و عافیت نیست!
شما جوانان عزیز که در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی کنید تا زمینه را برای آن چنان دورانی آماده کنید، دورانی که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلی وجود ندارد، دورانی که در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفریننده تر است، دورانی که ملتها با یکدیگر نمی جنگند، دستهای جنگ افروز عالم همانهایی که جنگهای منطقه ای و جهانی را در گذشته به راه انداختند و می اندازند دیگر نمی توانند جنگی به راه بیندازند، در مقیاس عالم، صلح و امنیت کامل هست، باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان می شوید، فشار داده می شوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می شوند. در کوره های آزمایش وارد می شوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیکتر می شود، این، آن امید بزرگ است، لذا روز نیمه شعبان، روز عید بزرگ است.
بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
* زمینه ظهور را باید با حاکمیت قرآن و اسلام آماده کرد
انتظار، یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر. ممکن است کسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند - فاصله هست - اما بلاشک آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریک این عید - که عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است - درست نقطهی مقابل آن چیزی است که دشمن میخواهد به وجود بیاورد.
ما آن وقتی میتوانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. برای ظهور مهدی موعود(ارواحنافداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است… اولین قدم برای حاکمیت اسلام و برای نزدیک شدن ملتهای مسلمان به عهد ظهور مهدی موعود (ارواحنافداه و عجلاللهفرجه)، بهوسیلهی ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است.
بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
* اگر به سمت صلاح نزدیک بشویم ظهور نزدیک خواهد شد
شما مردم عزیز – بخصوص شما جوانها – هر چه که در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و کسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید این آینده را نزدیکتر خواهید کرد، اینها دست خود ماست اگر ما خودمان را به صلاح نزدیک کنیم، آن روز نزدیک خواهد شد همچنان که شهدای ما با فدا کردن جان خودشان آن روز را نزدیک کردند، آن نسلی که برای انقلاب آن فداکاریها را کردند، با فداکاریهای خودشان آن آینده را نزدیکتر کردند هر چه ما کار خیر و اصلاح درونی خود و تلاش برای اصلاح جامعه انجام بدهیم آن عاقبت را دایما نزدیکتر می کنیم.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد خجسته امام زمان(عج) ۱۳۷۹/۰۸/۲۲
* فقط نشستن و اشک ریختن فایده ندارد!
درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهای نیمهی شعبان برای من و شما این است که هر چند اعتقاد به حضرت مهدی ارواحنافداه یک آرمان والاست و در آن هیچ شکی نیست؛ اما این آرمانی است که باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظاری که از آن سخن گفتهاند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهی شعبان در مصلای تهران ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
* ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم
انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم … سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بینالمللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشنبینی دارد… ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفهای نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معنای گوشهگیری نیست… . امروز اگر ما میبینیم در هر نقطهی دنیا ظلم و بیعدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها میآید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهی شعبان در مصلای تهران ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
* بزرگترین وظیفهی منتظران
بزرگترین وظیفهی منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانی که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت میکردند، منتظران حقیقی بودند. کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آمادهی دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشتهی اسلام است، میتواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانی که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را میبازند و زانوانشان سست میشود؛ کسانی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حرکتی که مطامع آنها را به خطر میاندازد، انجام دهند؛ اینها چطور میتوانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسی که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینههای صلاح را آماده سازد و کاری کند که بتواند برای تحقق صلاح بایستد.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهی شعبان در مصلای تهران ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
* معنای انتظار فرج، انتظار گشایش در گرفتاری عمومی بشریت است
معنای انتظار فرج به عنوان عبارة أخرای انتظار ظهور، این است که مؤمنِ به اسلام، مؤمنِ به مذهب اهلبیت(علیهم السلام) وضعیتی را که در دنیای واقعی وجود دارد، عقده و گره در زندگی بشر میشناسد. واقعِ قضیه هم همین است. منتظر است که این فروبستگىِ کار بشر، این گرفتاری عمومی انسانیت گشایش پیدا بکند. مسئله، مسئلهی گره در کار شخص من و شخص شما نیست. امام زمان (علیه الصلاة و السلام) برای اینکه فرج برای همهی بشریت به وجود بیاورد، ظهور میکند که انسان را از فروبستگی نجات بدهد؛ جامعهی بشریت را نجات بدهد؛ بلکه تاریخ آیندهی بشر را نجات بدهد.
… انتظار فرج یعنی قبول نکردن و رد کردن آن وضعیتی که بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیت حاکم شده است. این معنی انتظار فرج است.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم بهمناسبت نیمهی شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷
* انتظار حرکت است، سکون نیست
انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهی ملکوتی است که باید بیاید و با کمک همین انسانها سیطرهی ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگی مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بندهی واقعی خدا بکند. باید برای این کار آماده بود… انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگی است… . انتظار فرج یعنی کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام زمان (علیه الصلاة والسلام) برای آن هدف قیام خواهد کرد، آماده کردن. آن انقلاب بزرگ تاریخی برای آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگی انسانی، زندگی الهی، عبودیت خدا؛ این معنای انتظار فرج است.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم بهمناسبت نیمهی شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷
* زمینه ظهور درصورت پیروزی ملت ایران آماده میشود
امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ مسیر سلطهگری و سلطهپذیری است؛ یک عده در دنیا سلطهگرند، یک عده در دنیا سلطهپذیرند. اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطهی موعود برسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینهی ظهور ولىامر و ولىعصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحلهی جدیدی خواهد شد. این بسته به عزم امروز من و شماست، این بسته به معرفت امروز من و شماست.
بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
* زندگی اصلی بشر از دوران ظهور آغاز میشود
بشریت دارد همینطور این راه را طى میکند تا به اتوبان برسد؛ این اتوبان، دورانِ مهدویت است، دوران ظهور حضرت مهدى (سلام الله علیه) است. اینجور نیست که وقتى به آنجا رسیدیم، یک حرکت دفعى انجام بگیرد و بعد هم تمام بشود؛ نه، آنجا یک مسیر است. در واقع باید گفت زندگى اصلى بشر و حیات مطلوب بشر از آنجا آغاز میشود و بشریت تازه مىافتد در راهى که این راه یک صراط مستقیم است و او را به مقصد آفرینش میرساند؛ «بشریت» را میرساند، نه آحادى از بشریت را، نه افراد را، مجموعهها را میرساند.
بیانات در دیدار پژوهشگران و کارکنان مؤسسه «دارالحدیث» و پژوهشگاه «قرآن و حدیث» ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
اطلاعیه سپاه مازندران در پی شهادت جمعی از مدافعان حرم مازندرانی در حلب
شناسه خبر: 1068267 سرویس: استانها
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
مدافع حرم
اطلاعیه شماره یک روابط عمومی سپاه کربلای مازندران بهمناسبت شهادت جمعی از غیورمردان مازندرانی مدافع حرم در حلب صادر شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری اطلاعیه شماره یک روابط عمومی سپاه کربلای مازندران بهمناسبت شهادت جمعی از غیورمردان مازندرانی مدافع حرم در حلب صادر شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
فان الجهاد باب من ابواب الجنة فتحه الله لخاصة اولیائه
یک ملتی که زن و مردش برای جانفشانی حاضرند و طلب شهادت میکنند، هیچ قدرتی با آن نمیتواند مقابله کند. امام خمینی(ره)
عطر شهادت فرزندان غیور مازندرانی این بار نه از خاکهای تفتیده جنوب بلکه از خرابههای شام و صحرای حلب به مشام میرسد.
تاریخ باید بداند دفاع از حرم عمه سادات حضرت زینب(س) دلیل نمیخواهد، راهنمایش دل است و بهانهاش هم دل و بیعت حسینیان زمان بیعتی است بهرنگ خون که جلوهای از این عهد و پیمان را پیکر مطهر شهدای مدافع حرم به تصویر کشیدهاند.
آن روز اگر لشگر خطشکن و خطنگهدار 25 کربلا با حماسه آفرینی بیبدیل خود پرچم ولینعمتمان علیبن موسی الرضا(ع) را بر فراز منارههای فاو به اهتزاز درآورد، امروز هم شیرمردان عرصه جهاد و شهادت از این استان با غیرت اباالفضلی خود آمادهاند تا جبهه کفر را در جنگ نیابتی علیه ایران به زانو در بیاورند.
در پی نقض آتشبس توسط عوامل تکفیری در اطراف حلب سوریه و حملات وحشیانه آنها به شهرک خانطومان، که منجر به شهادت تعدادی از نیروی مستشاری کشورمان شد و نشر برخی مطالب و تصاویر مجاهدان جبهه مقاومت در شبکههای اجتماعی توسط این عوامل، توجه به چند نکته را ضروری میسازد که از مردم شهیدپرور مازندران میخواهیم تا با حفظ هوشیاری، دشمنان اسلام را از دستیابی به اهدافشان ناکام بگذارند.
1 ــ اطلاعات لازم در زمینه چگونگی وضعیت نیروهای مستشاری استانمان را از روابط عمومی سپاه کربلا بهعنوان منبع رسمی دریافت نمایید.
2 ــ حفظ خونسردی و آرامش، سلاح قوی کسانی است که میتوانند عقبه مطمئن و قدرتمندی را برای فرزندان مبارز و انقلابی خود فراهم آورند.
3 ــ بیاعتنایی به عملیات روانی تکفیریها در شبکههای اجتماعی، حرکت کاملکننده اقدامات فرزندان شجاع این سرزمین است که برای پاسداری از ارزشهای انقلاب و صیانت از سرزمین دینی خود، شهادت را چون احلی منالعسل پذیرا هستند اما ذلت بازیخوردن توسط دشمن را هرگز. گروههای تکفیری برای تضعیف روحیه مقاومت و دریافت اطلاعات تکمیلی از نیروهای جبهه مقاومت بهخصوص نیروهای مستشاری ایران، اقدام به انتشار اطلاعات ناقص از آنها در شبکه های اجتماعی میکنند تا ضمن راهاندازی جنگ روانی علیه مدافعان حرم، اطلاعات خود را تکمیل کنند و متأسفانه مشاهده شده برخی رسانهها و کاربران در شبکههای اجتماعی ناخواسته اقدام به انتشار این گونه اخبار غیرموثق میکنند که توصیه میشود برای حفظ آرامش در جامعه مخصوصاً خانوادههای محترم مدافعان حرم، صبر و حوصله را مد نظر خود قرار دهند که بیشک صبر انقلابیمان تکمیل توطئه استکبار را عقیم میگذارد.
4 ــ اطلاعات دقیق و تکمیلی آنگاه که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد و از سوی مراجع رسمی تأیید گردد در اسرع وقت در اطلاعیه بعدی در اختیار افکار عمومی مردم عزیز استانمان قرار داده خواهد شد.
در پایان شهادت دلاوران مازندرانی مدافعان حرم را به ساحت مقدس قطب عالم امکان حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء و رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانوادههای معظم این عزیزان و مردم شهیدپرور استان مازندران تبریک و تسلیت عرض مینماییم و بهیقین اعلام میکنیم که خون این شهیدان مدافع حرم، طومار جبهه باطل بهسردمداری آمریکای جنایتکار و صهیونیسم بین الملل را در هم خواهد پیچید و اهداف شوم شیطان بزرگ در منطقه را با شکست سنگینی مواجه خواهد کرد.
انتهای پیام/*
ما دو عید در پیش داریم؛ یک عید انقلاب که روز بیستودوّم بهمن است و یک عید انتخاب؛ انتخابات هم در واقع عید است.
( بیانات رهبری در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش )
ما به نوح بدهکاریم نه پسر نوح
( خداوند تمام گمراهان را هدایت کند )
خدا قوت انقلابی
با توجه به این که زن جهت شرکت در راهپیمایی میبایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد و اگر شوهر به همسرش بگوید من به هیچ عنوان راضی به شرکت در راهپیمایی نیستم، تکلیف زن چیست؟
ج) در مواردى که شرکت نکردن در راهپیمائی موجب تضعیف نظام اسلامى شود، منوط به اذن شوهر نیست. ( پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری )
حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن چشمگیر و دشمن شکن خواهد بود
بسم الله الرحمن الرحیم
جایگاه و عظمت علمی امام
تربیت شاگردان
- صرف نظر از شیعیان و پیروان امام هادی علیه السّلام نزدیک به یکصد و نود صحابی راوی آن حضرت
برای ما شناخته شده اند که از حدود یکصد و هشتاد نفر آنها، احادیثی در ابواب مختلف در دسترس
ماست.
- بیشتر شیعیان در قرن نخست از شهر کوفه بودند .
- از دوران امام باقر و امام صادق علیهما السّلام به این طرف، لقب در آخر اسم شماری از اصحاب ائمه به
چشم میخورد . اینها « قمی » اشعریهای عرب تباری بودند که در قم می زیستند . محمد بن علی کاشانی
نام برده شده که در باب توحید از امام هادی علیه السّلام سؤالی کرده است .
- صالح معروف به ابو مقاتل دیلمی، یکی دیگر از اصحاب امام هادی علیه السّلام بود که کتابی روایی و
کلامی درباره مسأله امامت تالیف کرد .
- به عنوان نمونه میتوان از بشر بن بشار نیشابوری، فتح بن یزید جرجانی، احمد بن اسحاق رازی، حسین
بن سعید اهوازی، حمدان بن اسحاق خراسانی و علی بن ابراهیم طالقانی و ابراهیم بن شیبه اصفهانی
یاد کرد .
روایت اهل سنت و شیعه
ابن شهرآشوب در مناقب مینویسد : دربان آن حضرت محمد بن عثمان عمری و از یاران موثق او احمد بن
حمزة بن الیسع و صالح بن محمد همدانی و محمد بن جوك جمال و یعقوب بن یزید کاتب و ابوالحسین
بن هلال و ابراهیم بن اسحاق و خیران خادم و نضر بن محمد همدانی و از وکلای آن حضرت جعفر بن
سهیل صیقل و از اصحابش داود بن زید و ابوسلیمان زنکان و حسین بن محمد مدائنی و احمد بن
اسماعیل بن یقطین و بشر بن بشار نیشابوری شاذانی و سلیم بن جعفر مروزی و فتح بن یزید جرجانی و
محمد بن سعید بن کلثوم، که از متکلمان بود، و معاویۀ بن حکیم کوفی، و علی بن معد بن معبد بغدادی
و ابوالحسن بن رجاء عبرتایی جملگی از کسانی بودند که از آن حضرت نقل روایت کرده اند . و کسانی که
نصی بر او را روایت کرده اند گروهی از اصحابش می باشند که از جمله آنان میتوان به نامهای اسماعیل بن
مهران و ابوجعفر اشعری و خیرانی اشاره کرد . )سیره معصومان - محسن امین(
مناظره های امام
علم امام در کلام ) رد تشبیه و مجسمه ( بیش از بیست و یک روایت که برخی از آنها بسیار مفصّل است از
امام هادی علیه السّلام نقل شده و همه آنها گویای آن است که امام در موضع تنزیه قرار گرفته بود .
}- علم : از آن حضرت در خصوص تنزیه آفریننده ی تعالی و یگانگی او و نیز پاسخهای وی در مسایل و
علوم مختلف روایات فراوانی نقل شده است . )سیره معصومان - محسن امین({
کتب امام
پیرامون اعتقاد امامان شیعه درباره مسأله جبر و اختیار نیز رساله مفصلی از امام هادی علیه السّلام در
دست است . در این رساله، که از امام صادق علیه السّلام روایت شده - لا جبر و لا تفویض بل امر بین
الأمرین بر اساس آیات قرآن، در شرح و حلّ حدیث کوشش به عمل آمده و مبانی کلامی شیعه، در مسأله
جبر و تفویض، بیان شده است .
} - نامه ی آن حضرت در رد بر طرفداران و معتقدان جبر و اختیار و اثبات عدل و منزلۀ بین المنزلتین
که تمام این نامه در تحف العقول نقل شده است .
- پاسخهای آن حضرت به سؤالات یحیی بن اکثم . این پاسخها نیز در تحف العقول نقل شده است .
- قطعه ای از احکام الدین . ابن شهرآشوب در مناقب به نقل از خیبری یا حمیری در کتاب مکاتبات الرجل
عن العسکریین این مطلب را نقل کرده است .
- همچنین از آن حضرت پاسخهایی در خصوص مسائل فقهی و غیر فقهی نقل شده که میتوان برای
اطلاع از آنها به کتب اخبار و احادیث مراجعه کرد . )سیره معصومان - محسن امین( {
مناظره های علمی امام
- در میان روایاتی که به عنوان احتجاجات امام هادی علیه السّلام نقل شده، بیشترین رقم، از آن روایات
مسأله جبر و تفویض است .
- امام در طول استدلال خود ، ده ها آیه از قرآن، که از جهتی بر جبر و از جهت دیگر به تفویض اشاره
دارد، ارائه میدهد .
- در روایتی در نشستی دیگر درباره یک مسأله اختلافی، امام علیه السّلام با استناد به قرآن، همه را ملزم
به قبول نظر خود ساخت .
وضعیت فرهنگی - سیاسی - اجتماعی
خلفای زمان
معتصم عباسی از رجب سال 218 تا ربیع الأول 227 و پس از وی واثق تا ذی حجّه 232 حکومت
کردند . سپس متوکل عباسی تا شوال 247 زمام خلافت را در دست داشت . پس از متوکل، منتصر در
248 مدّت یک سال و پس از وی مستعین تا اواخر سال 251 و سپس معتزّ تا سال 255 بر مسند
خلافت نشستند . سال وفات امام هادی علیه السّلام، 254 و طبعا در دوران معتز بوده است .
اعتقادی- فرق و مذاهب
- امام هادی علیه السّلام که هنوز بیش از شش سال نداشت که به امامت رسید . به نوشته شیخ مفید و
همچنین نوبختی، همه پیروان امام جواد علیه السّلام به استثنای افراد معدودی، به امامت امام هادی علیه
السّلام گردن نهادند . آن عده معدود که از قبول امامت حضرت هادی علیه السّلام سرباززدند، تنها برای
مدّت کوتاهی به امامت موسی بن محمد معروف به ) موسی مبرقع ( مدفون در قم معتقد گردیدند؛ لیکن
پس از مدّتی از امامت وی روی برتافتند و امامت امام هادی علیه السّلام را پذیرفتند . عبد اللّه بازگشت
این افراد به امام هادی علیه السّلام را، از آن روی میداند که خود موسی مبرقع از آنان بیزاری جست .
- ابو الفرج اصفهانی در آغاز سخن از نهضت های علوی که در عصر متوکل صورت میگرفت، به برخورد
ناهنجار وی با طالبیها اشاره کرده و وزیر او عبید اللّه بن یحیی بن خاقان را نیز مانند خود وی، از دشمنان
سر سخت خاندان علوی بر شمرده است .
- از جمله برخوردهای تند و ناخوشایند متوکل با طالبیان، تخریب مقبره حضرت سید الشهدا امام حسین
علیه السّلام و شخم زدن و هموارکردن زمینهای اطراف مقبره و زراعت بر روی آن و سختگیری شدید بر
زائران امام حسین و مجازاتهای هولناك آنهاست . این تنشها تنها بدان دلیل بود که قبر امام حسین علیه
السّلام در کربلا میتوانست ارتباط عاطفی توده مردم را با طرز تفکر شیعی و امامان آنها تقویت نماید .
- احضار امام هادی علیه السّلام به سامراتوسط متوکل
- ابن جوزی پس از اشاره به سعایت برخی افراد بدبین به خاندان رسالت نزد متوکل، مینویسد : متوکل به
دلیل همین گزارشهای حاکی از میل مردم به امام هادی علیه السّلام او را به سامرّاء احضار کرد .
- امام هادی علیه السّلام به هنگام ورود به سامرا، با استقبال مردم مواجه شد .
- امام علیه السّلام در مدت اقامت اجباری اش در سامرّاء، به ظاهر زندگی آرامی داشت، و متوکل می
خواست ضمن نظارتهای کلّی و تحت کنترل گرفتن، وی را در نقش یکی از درباریان در آورده و از أبّهت و
عظمت آن بزرگوار در چشم مردم بکاهد .
- متوکل امام را واداشت تا مانند رجال دربارش از قبیل وزیران و امیران، نیروهای نظامی و دیگر اطرافیان،
لباسهای فاخر بپوشند و خود را در بهترین شکل و قیافه بیاراید و مانند دیگران در رکاب متوکل که سوار
بر اسب حرکت میکرد ، پیاده راه برود . تنها کسی که از پیاده رفتن در برابر خلیفه مستثنی بود، فتح بن
خاقان وزیر کینه توز وی بود که او نیز مانند متوکل سواره میرفت .
- این وضع، برای امام بسیار دشوار و غیر قابل تحمل بود . به دنبال همین ماجرا بود که آن حضرت به
خواندن دعاء المظلوم علی الظالم توسل جست .
- متوکل همچنین اصرار داشت تا امام در مجالس بزم او حضور داشته باشد و طبیعی است که از این
طریق بهتر می توانست آن حضرت را - که امام شیعیان و پیشوای پاك مردان بود - تحقیر کرده و از دیده
ها بیندازد و پیروان او را از دور و بر ایشان پراکنده سازد، چنانکه متوکل خود اعتراف داشت : مقاومت امام
مانع از آن گشته که بتواند او را در بزم شراب حاضر کند .
- امام در سامرا از چنان شخصیت والا و عظمت روحی برخوردار بود که همگان در مقابل وی فروتنی
نشان میدادند .
- پس از متوکل فرزندش منتصر بر سر کار آمد و این خود سبب شد که فشار حکومت بر خاندان علوی؛ از
جمله امام هادی علیه السّلام کاستی گیرد . گرچه در بلاد مختلف، فشار دولتمردان بر شیعیان، همچنان
ادامه داشت .
- کاهش نسبی اختناق نسبت به زمانهای قبل، سازماندهی شیعیان را در بلاد مختلف تقویت کرد و هر
زمان که یکی از وکلای امام در شهرها دستگیر میشد، آن حضرت شخص دیگری را به جای وی برمیگزید .
- شیخ کلینی می نویسد : عملیات تعقیب و دستگیری، بر پیروان امام هادی علیه السّلام اثر نامطلوبی
گذاشت . محمد بن حجر کشته شد و املاك سیف بن لیث مصادره شد و همزمان در عراق، برخی از
پیروان امام هادی علیه السّلام ساکن سامرا بودند، دستگیر شدند . و ایوب بن نوح وکیل آن حضرت در
کوفه، تحت تعقیب قاضی شهر قرار گرفت .
- شیعیان از دیرباز، به دستور امامان علیهم السّلام داخل در مناصب حکومتی شده ودر مناسبتهای لازم
به شیعیان کمک میکردند .
- در دوره امام هادی علیه السّلام ائمه زیدیه نیز قیامهای وسیعی در سر تا سر بلاد اسلامی به راه
انداختند . زیدیه در مجموع به دلیل برخورد تندشان با امامیه از نظر ائمه مطرود بودند . ولی برخی از
اوقات که در قیام خود صداقت و خلوص نیت نشان میدادند، شیعیان امامی نیز از نظر عاطفی با آنان
همدردی میکردند .
نوع راهبرد مبارزاتی امام در مقابله با دستگاه حاکم
در کارنامه امام هادی علیه السّلام نیز دعا و زیارت از نظر تربیت شیعیان و آشنا ساختن آنها با معارف
شیعی، نقش عمده ای ایفا کرده است . این دعاها به جز راز و نیاز با خدا، به صورتهای مختلف، به پاره ای
از مسائل سیاسی - اجتماعی نیز اشاراتی دارد؛ اشاراتی که در حیات سیاسی شیعه بسیار مؤثر بوده و به
طور منظم ، مفاهیم خاصی را به جامعه تشیع القا میکرده است . اینک به چند نمونه از مسائل مطروحه در
این دعاها اشاره میکنم :
1 ( ایجاد پیوند میان مردم و اهل بیت علیهم السّلام
2 ( تأکید بر مقام والا و رهبری اهل بیت علیهم السّلام
3( تأکید بر مکتب اهل بیت علیهم السّلام
9 ( مبارزه با ظلم و ستم
- مردم قم و آوه، همچنین برای زیارت مرقد مطهر امام رضا علیه السّلام به مشهد الرضا علیه السّلام
مسافرت میکردند و امام هادی علیه السّلام نیز آنها را در قبال این عمل « مغفور لهم » وصف کرده اند . مردم شیعه دیگر شهرهای ایران نیز، چنین رابطه ای را با امامان علیهم السّلام داشتند . این در حالی بود
که بیشتر شهرهای ایران، به دلیل نفوذ قهرآمیز امویان و عباسیان، گرایشات سنی داشتند و شیعه در
اقلیت بود .
فرقه های موجود در زمان امام
غلات شیعه - مشبهه - مجسّمه - نمیریه و یا نصیریه - مفوضه
چگونگی ارتباط امام با شیعیان
- دوران آخرین امامان شیعه علیهم السّلام همراه با اختناق شدید از سوی خلفای عباسی بود . در عین
حال در همین دوران، شیعه در سر تا سر بلاد اسلامی گسترده شده بود نیاز بود میان آن حضرت و
شیعیان رابطه برقرار باشد .
- سیستمی که ضامن پیدایش و دوام و استحکام این ارتباط بود مسأله وکالت بود . کسانی که به عنوان
وکالت از طرف امام رضا علیه السّلام و پس از آن امام جواد و امام هادی علیهما السّلام کار ایجاد و تنظیم
ارتباط میان امام و شیعیان را بر عهده داشتند علاوه بر جمع آوری خمس و ارسال آن برای امام، در
معضلات کلامی و فقهی نیز، نقش سازنده ای داشته و در جا انداختن امامت امام بعدی ، موقعیت محوری
در منطقه خود داشتند .
گاهی افرادی از این وکلا دستخوش انحراف از خط امام شده و مورد تکذیب آن حضرات قرار میگرفتند . در
این شرایط کسان دیگری جایگزین آنها می شدند . وکلای ائمه بیشتر به وسیله نامه، آن هم توسط افراد
مطمئن با امام در رابطه بودند .
منبع :
کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه . رسول جعفریان
سیره معصومان - محسن امین